اگر صاحب یک کسب و کار باشید و یا جزء گروه های فعال در کسب و کار، حتماً این سوال تاکنون ذهن شما را هم درگیر خود کرده که رشد و توسعه کسب و کار چیست؟ و چرا هر کسب و کاری نیاز به فرایند توسعه دارد؟
پاسخ این سوال بدلیل اینکه توضیح جامع و مختصری در خصوص چیستی توسعه کسب و کار وجود ندارد کمی مبهم و پیچیده است. مثلاً فردی که در یک استارتاپ فعالیت می کند توسعه کسب و کار را انجام معاملات پیچیده می داند و یا کسی که فعالیتی مرتبط با بازار دارد توسعه کسب و کار را فروش می داند. اما خوب است بدانید توسعه کسب و کار ترکیب تمام این موارد است و می توان آن را اینگونه بیان کرد:

توسعه کسب و کار ایجاد ارزش های دراز مدت برای یک سازمان است که ناشی از روابط سازمان، مشتریان و بازارها است.

اما منظور از ارزش دراز مدت چیست؟

در ملموس ترین حالت، ارزش یعنی پول؛ چه نقدی چه غیرنقدی. ولی می تواند در حالت کلی شامل برند، اعتبار و یا هر چیز دیگری باشد که بدست آوردن آن رشد سازمان را بدنبال دارد.

تحلیل کسب و کار؛ تبدیل هر تهدیدی به فرصت

در مسیر رشد هر کسب و کاری چالش های زیاد و تهدیدهای بزرگی وجود دارد که گذر از آن ها نیازمند شناسایی دقیق مشکلات، یافتن راه حلی مناسب برای برطرف کردن آن ها و یا اجرای درست راه حل ها است!!! از این رو مدیران سازمان ها همواره این دغدغه را داشته اند که بتوانند فرصت ها را شناسایی کنند و استفاده بهینه از آن ها ببرند.
اما چه کسی و با چه تخصصی توانایی حل مسئله و ارائه پاسخ را دارد؟ چه کسی توانایی پاسخگویی سازنده به تغییرات را دارد؟ چه کسی توانایی تشخیص نیازهای مشتری و انجام واکنش سریع و اثربخش را دارد؟
این توانایی ها و صدها توانایی دیگر بر عهده تحلیلگر کسب و کار است، کسی که فرایندهای سازمان را به درستی می شناسد و با همکاری دیگر اعضا می تواند راه حل های مناسب و قابل اجرا ارائه نماید.

براساس گزارشات منتشر شده در سایت PMI بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که تا پایان سال 2020 درخواست سازمان ها برای استفاده از تحلیلگران کسب و کار بیش از 20 درصد افزایش خواهد یافت.

استراتژی کسب و کار؛ ضامن بقا و توسعه کسب و کار

بعد از تحلیل کسب و کار، در گام بعدی هر کسب و کاری جهت رشد نیاز به یک برنامه عملی دارد که مسیر را برای رسیدن به هدف تعیین شده طراحی می کند. استراتژی کسب و کار همان برنامه عملی است که با استفاده از منابع و فرصت های موجود در فضای کسب و کار مزیت های رقابتی ایجاد می کند و زمینه ساز ایجاد تمایز در کسب و کار است. رهبری هزینه، تمرکز و تفاوت سه استراتژی عمومی کسب و کار هستند که توسط مایکل پورتر یکی از سرشناس ترین نظریه پردازان مباحث استراتژیک عنوان شده و قابل استفاده برای تمامی کسب و کارها است.

در گام سوم رشد و توسعه یک کسب و کار موضوع سیستم سازی کسب و کار مطرح می شود. زیراکسب و کاری پایدار و موفق خواهد بود که بتواند با تغییرات مختلف هماهنگ شود و با یک رویکرد سیستماتیک، کارها را موثرتر، کارآمدتر و سازگارتر با محیط کسب و کار پیش ببرد. سیستم سازی کسب و کار مرتبط با تمام اجزای یک کسب و کار است و به زبان ساده تر همان چارچوب ها و روش های تجاری است که براساس آن ها تمام فرایندهای کلیدی و تاثیرگذار بصورت منظم و یکپارچه انجام می شوند

چرا دارا بیزینس

کاهش ریسک های مرتبط با بازار، مشتریان، سرمایه گذاران و رقیبان

ارائه آمارهای مرتبط با پیش بینی بازار مانند سهم بازار، میزان تقاضا و میزان سود

شناسایی سریع و به موقع مشکلات در فازهای اولیه و ارائه راه حل های مناسب جهت رفع آن ها

معرفی کردن شرکا و سرمایه گذاران مناسب و متعهد

تدوین و طراحی طرح کسب و کار و مدل کسب و کار